Listopad 2016

Adventní Mariazell a „běh“ čertů

30. listopadu 2016 v 18:14 | Ráďa |  Cestování
Tento zájezd je již po několik let tradičně mým prvním adventním zájezdem. Mariazell mám moc ráda, čerty zase až tak ne, navíc je to pro průvodce organizačně poměrně náročný zájezd. Přeci jen, když do horského městečka sevřeného v údolí, kde žije 800 obyvatel, přijede první adventní sobotu 150 českých autobusů, tak to opravdu není legrace. Parkuje se, kde se dá a po čertovské zábavě si klienti musí najít svůj autobus a domů se jede, až jsou v autobuse všichni.

Já mám běh čertů spojený s mrazivým počasím. Mariazell leží ve výšce více než 700 m n. m. pod alpskými kopečky. A večerní čekání na průvod čertů není opravdu příjemné. Většinou se všichni vracíme do autobusu prokřehlí a unaveni po dlouhém dni.

Mariazell, bazilika (jaro 2016)

Coolinářka

24. listopadu 2016 v 16:52 | Ráďa |  Knihy
Na blog Coolinářka jsem narazila asi před půl rokem, když jsem hledala nějaký recept s rebarborou. Recept jsem nakonec nevyužila, ale tento food blog jsem si uložila mezi oblíbené blogy a pravidelně jsem se na něj vracela.

Svatava (autorka blogu) jako mladá, krásná a hlavně moc šikovná maminka na mateřské začala psát food blog. Dává sem nejen recepty, ale také zajímavé recenze hotelů a restaurací a zážitky z různých food festivalů. Prostě takový klasický blog jedné nadšené milovnice jídla vařící zdravé i méně zdravé pokrmy. Ale vždy z kvalitních surovin, alespoň mi to tak přijde. A hlavně, úžasně fotí. Věřte, že kdyby dostala za úkol vyfotit chleba se škvarkama, tak z toho bude umělecké dílo a Kája Saudek se svými obnaženými baculkami může jít zahrabat hluboko pod zem. A ne nadarmo to Svatava dotáhla na lektorku fotografických kurzů - fotografování jídla.

No a nedávno její recepty vyšly také knižně a já jsem si knížku plnou zajímavých receptů a nádherných fotek moc ráda koupila. A zde je, Coolinářka moje:

Z mého talíře (krabičky) XLVII.

21. listopadu 2016 v 20:08 | Ráďa |  Potraviny
A máme zde další listopadové pondělí a s ním pravidelný jídelní report. Taky se vám zdá, že ten čas neuvěřitelně letí? Příští víkend bude již prvním adventním, takže šup, šup, všichni do nákupních center S vyplazeným jazykem užít si ten stres a honičku před těmi svátky klidu a míru utrácení peněz.

Ranní smoothie, už prostě klasika (špenát, banán a něco k tomu):

Banánovo - makové pohlazení

20. listopadu 2016 v 9:13 | Ráďa |  Recepty
Včera jsem měla opět chuť experimentovat a tak jsem upekla zdravý koláč. Podobné koláče jsem již skoušela zde a zde. Ale musím přiznat, že tato varianta mi chutná nejvíc.

BABÁNOVO - MAKOVÉ POHLAZENÍ

Potřebujeme:

30g chia semínek
35g jemně mletých ovesných vloček
2 vajíčka
2 větší a hodně zralé banány
mleté oříšky (podle chuti)
mletý mák (podle chuti)
hrst borůvek
kokosový olej na vymazání formy
prášek do pečiva

Jdeme na to:

Chia semínka zalijeme 2 dcl vody a necháme "zeslizovatět". Vločky vložíme do hrníčku, zalileme vodou jen po vrchní vrstvu vloček. Chia semínka a vločky máčíme cca hodinu. Banány rozmačkáme vidličkou, dáme do mísy, kam přidáme vajíčka, chia sliz, vločky, borůvky, trošku prášku do pečiva a podle chuti mák a mleté oříšky. Mák a oříšky dávám od oka, slouží k zahuštění těsta. Pokud je nemáte nebo nechcete použít, můžete je nahradit mouku. Vše důkladně promícháme a necháme 10 minut odpočinout.

Těsto vlijeme do vymazané formy a pečeme přibližne 20 minut na 180 stupňů. Množství je cca na půlku klasické bábovkové formy.Já jsem použila tyto novinky z IKEA, jsou to dvě dortíkové formy o průměru 14 cm.

Moje „první“ adventní Vídeň v 8 hodinách a 8 bodech

19. listopadu 2016 v 17:19 | Ráďa |  Cestování
Státní svátek 17. listopadu letos připadl na čtvrtek. Poslední zbytky dovolené si už schovávám na Vánoce (a stejně mám málo), takže čtyřdenní volno a možnost někam vyjet tentokrát nepřipadá v úvahu. A co tedy s volným listopadovým dnem? Vídeň? Advent ve Vídni začal již 11. listopadu (delší advent = více lidí = větší tržby = nebo ne?). A já jsem si při tomto rozhodnutí uvědomila, že jsem vlastně soukromě nikdy v adventní Vídni nebyla (ostudo!). Za posledních několik let jsem adventní Vídeň průvodcovala několikrát. Dokonce si pamatuju jeden rok, kdy jsem ve Vídni byla každou adventní sobotu i neděli a ke konci adventu mi z toho fakt "hrabalo". Ale adventní Vídeň jen ve dvou? Bez zástupu min 40 lidí za mým velkým zadkem a většinu z nich stejně nezajímá, co říkám? Skvělý plán!

Z Brna do Vídně to máme autobusem 2 hodiny. Žlutý autobus zajíždí na autobusový terminál u stadionu. To je pro mě novinka, když jsem jim jela naposledy, tak jel až k zábavnímu parku Prater a odsud to bylo do centra cca 20 minut svižnou chůzí. Stadion je o něco dál, ale do centra se stále dá dojít pěšky.

Po 9. hodině vystupujeme z autobusu u stadionu Ernsta Happela, kde se odehrávalo Mistrovství Evropy ve fotbale 2008 a tato aréna hostila mimo jiné i finále turnaje. A kousek od stadionu vstupujeme do rozlehlého parku Prater. Ano, Prater totiž není jen zábavní park s kolotoči a dalšími atrakcemi, ale také rozlehlý park, který byl dříve císařskou loveckou oborou. Dnes je především místem odpočinku a centrem relaxačních sportů. V parku potkáváme jen pár pejskařů, přeci jen v Rakousku je pracovní den a při brouzdání opadaným listím si připadáme jako v opravdovém lese.

Den byl plný zážitků a já zde nehodlám psát o historii Vídně, o Stephansdomu, o budově Parlamentu nebo Státní opery nebo o Dunaji. Dnes to pojmu trošku jinak … i když u té vídeňské "klasiky" přeci jen v některých bodech zůstanu.

Z mého talíře (krabičky) XLVI.

14. listopadu 2016 v 20:26 | Ráďa |  Potraviny
V podstatě bych tuto rubriku mohla nazvat "pondělní" rubrikou. Většina fotek je stejně z víkendu, v týdnu mám krutě autistické krabičky.

Čím horší fotka, tím lepší smoothie. Toto je z banánu, malina ostružin (špenát došel):

Sobotní snídaně v podobě jogurtu s chia semínky a kokosovou chia bábovkou a prvním podzimním khaki:

41 VĚCÍ, KTERÉ CHCI STIHNOUT VE 41. ROCE SVÉHO ŽIVOTA

12. listopadu 2016 v 17:04 | Ráďa |  Jen tak
Inspirovala jsem se Verčiným článkem 101 cílů za 1001 dnů, trošku jsem si zadání pozměnila a ze je má verze:

Kategorie ŽIVOTNÍ STYL
1. Dělat maximum pro své zdraví - protože zdraví máme jen jedno a je to ten největší dar
2. Psát - protože mě to vždy hodně bavilo
3. Přečíst hodně kvalitních knih - protože ne nadarmo se říká: "kdo čte, vždy vyniká"
4. Jít alespoň jednou do divadla - protože nechci být kulturní barbar
5. Průvodcovat - protože cestování i práce s lidmi mě baví
6. Zlepšit se v jazycích - protože: "kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem" (svatá pravda, amen)
7. Navštívit všech 43 brněnských kostelů - protože kostely mě vždy fascinovaly
8. Napsat článek o knihách, které ovlivnily mé dětství - protože mi opravdu do života hodně daly
9. Koupit si žluté šaty - protože jsem po nich vždy toužila
10. Trénovat si pravidelně mozek - protože nikdo z nás bohužel nemládne
11. Navštívit alespoň 3 výstavy - protože je potřeba si neustále rozšiřovat obzory
12. Projet se na koni - protože chci překonat strach z tohoto zvířete
13. Držet 3-denní očistný půst - protože udělá mému tělu dobře
14. Zhubnout na rozumnou váhu a tu si udržet - protože nechci vypadat jako bečka kytu
15. Nechat si udělat "šik" krátký účes - protože život je změna
16. Zúčastnit se nějakého kurzu vaření - protože v ty, které jsem absolvovala v minulosti, se mi moc líbily
17. Zkusit nějaký závod - protože někdy je fajn porovnat se s ostatními

Kategorie SPORT
18. Vylézt na pořádný kopec - protože hory miluju a horské výzvy mě baví
19. Vyšlapat na kole nějaký pořádný kopec - protože i cyklo-výzvy mě baví
20. Jet na kole z Brna do Vídně - protože to je kousek
21. Stát se "běhnou" - protože zamlada mě běhání opravdu bavilo
22. Vyběhnout na Svatý kopeček - protože to je jedno z nejkrásnějších míst na světě
23. Proběhnout se ve Vídni podél Dunaje - protože téměř každé ráno závistivě koukám na Berndovy fotky na FB
24. Zaběhnout 10 km pod 1 hod - protože prostě proto

Kategorie CESTOVÁNÍ
25. Projet se drezínou - protože už jako malá jsem při čtení Pohádek o mašinkách záviděla černokněžníkovi Zababovi, že se za úplňku prohání na drezíně
26. Jezdit do Tater - protože jsou to nejkrásnější hory na světě
27. Jet do jižních Čech - protože jsem tam (já, Ostuda Ostudovna, z boží vůle carevna) nikdy nebyla
28. Jet do Krakova - protože, i když jsem rok strávila pracovně v Polsku a projela ho křížem krážem, v tomto krásném jsme ještě nebyla
29. Poznat lépe Alpy - protože těmto velehorám přicházím více a více na chuť
30. Objet na kole Balaton - protože tento cyklo-výlet mám už dlouho v hlavě
31. Vrátit se do Berlína - protože když jsem tam jezdila pracovně, tak jsem si to město vůbec neužila
32. Vrátit se na Schneeberg - protože tato hora neskutečně změnila můj život
33. Jet do Afriky - protože Afrika je prostě moje "srdcovka"
34. Jet modrou tramvají z Ostravy do Zátiší a pak jít přes kopec do Budišovic - protože právě v tomto místě jsem u babičky prožívala jedny z nejkrásnějších okamžiků svého dětství
35. Jít se podívat na Břilku - protože pro moji prababičku to bylo nejkrásnější místo na světě

Kategorie OSTATNÍ
36. Žít aktivně - protože "doba temna" skončila, žiju jen jednou, a to teď a tady
37. Trávit co nejvíce času se svou rodinou - protože to jsou a vždy budou pro mě ti nejbližší lidé
38. Koupit si jedinečný šperk - protože jsem ženská marnivá
39. Jít na basket - protože fandění tomuto sportu mě vždy bavilo
40. Naučit se péct indické placky - protože jsou neskutečně dobré

41. ……, protože každý z nás má nějaké to tajemství Usmívající se.

Z mého talíře (krabičky) XLV.

9. listopadu 2016 v 22:45 | Ráďa |  Potraviny
A jsem zde opět s mou oblíbenou jídelní rubrikou.

O víkendu byl čas na vaření, takže jsem neděli začala touto báječnou snídaní. Je to vaječná omeleta s chia semínky, mákem, javorovým sirupem a kokosovým máslem, ozdobená granátovým jablkem a kokosem. Mák jsem do rozšlehaných vajíček přisypala omylem, přehmátla jsem se a místo dózy s chia semínky jsem vzala dózu s mákem. A svého omylu jsem rozhodně nelitovala.

V sobotu jsem uvařila kotel zeleninové polévky s indickým nádechem (recept najdete zde) a moc mi chutnala. Poslední porci jsem dojídala ještě v pondělí k večeři.

Zeleninová polévka s indickým nádechem

7. listopadu 2016 v 19:37 | Ráďa |  Recepty
Podzim s sebou přináší i chladné večery a v tomto období nejradši večeřím polévky, které mě příjemně zahřejí. Tentokrát jsem se rozhodla pro zeleninovou polévku, ale chtěla jsem ji trošku obměnit. Inspirovala jsem se směsí koření, které jsem používala do kičadi a vznikla velmi chutná hřejivá polévka.

ZELENINOVÁ POLÉVKA S INDICKÝM NÁDECHEM

olivový olej
dýňová semínka na ozdobení

A jdeme na to:

Řapíkatý celer, brokolici, celer a mrkev nakrájíme na kousky. V šálku smícháme fenykl, koriandr, římský kmín a kurkumu. Na kousky nakrájíme také cibuli. Zázvor nastrouháme na jemno. V hrnci rozpálíme olivový olej a na něm osmahneme cibuli, na posledních cca 20 vteřin přisypeme směs koření a vzniklou směs také opékáme. (Pozor, koření se nesmí připálit!). Vše zalijeme vodou a přidáme nakrájenou zeleninu a zázvor. Polévku přivedeme k varu a vaříme dalších 10 min, dokud není zelenina měkká. Poté polévku rozmixujeme, osolíme, opepříme a podávat ji můžeme například s dýňovými semínky.

Pozn.: Zeleninu jsem volila podle surovin, které jsem měla doma, v podstatě se do polévky může dát cokoli (cuketa, pórek, petržel ... atd). Pozor na množství mrkve, při větším množství je pak polévka moc sladká a se zázvorem také opatrně, polévka může být moc "štiplava".

DOBROU CHUŤ Usmívající se !!!

Z mého talíře (krabičky) XLIV.

5. listopadu 2016 v 9:24 | Ráďa |  Potraviny
A po předchozí nakupovací várce potravin jsem zde s tou jídelní. A začnu rubrikou "Když vaří, peče, chystá Pán" Usmívající se.

Neskutečně dobrý kynutý koláč s domácími hruškovými povidly (už jsem kousek ujedla, když jsem si uvědomila, že si ho chci ještě vyfotit Mrkající):

Na oběd se podávala kachní prsa na hruškách s červeným zelím. Kachnu jsem jednu dobu vůbec nejedla, pak jsem ji vzala na milost a tato byla naprosto vynikající:

Víkendová snídaně - vánočka s máslem a ovocem:

A již zpět ve svém režimu, den začínám ranní smoothie. Toto je z banánu, špenátu a hroznů:

Můj oblíbený salát z mořských řas, který si kupuju k sushi (to je již snědené):

Další víkendová snídaně, tentokrát novinka: vaječná omeleta na sladko s chia semínky a kokosem, dochucená granátovým jablkem:

A jedna ze svačin v podobě jogurtu, ovoce a zbytku vánočky:

Vegetariánský "kuřecí" řízek s grilovanou cuketou a zeleninou: