Únor 2017

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 8.

28. února 2017 v 17:51 | Ráďa |  Cestování
MWEKA HUT (3100 m n. m.) - MWEKA GATE (1800 m n. m.)
↓ 1300 výškových metrů

A je zde poslední den našeho výletu. Vstáváme ihned po východu slunce. Naši průvodci mají dnes evidentně naspěch, pravděpodobně chtějí být co nejdříve doma nebo už třeba mají domluvenou další práci. Nebo nás chtějí mít konečně z krku.

Po snídani si naposledy balíme batoh a následuje tradiční kilimanjarovský rituál. Celý podpůrný tým nám zazpívá dvě místní písně, z nichž jedna je právě o Kilimanjaru. Je to milé.

Poslední africká snídaně Páně

A teď přichází naše poslední povinnost. Všechny služby jsme měly zprostředkované a zaplacené přes českou cestovní kancelář, ale jelikož jsme v Africe nebyly poprvé, věděly jsme, že je naprostou vyčúraností samozřejmostí dávat podpůrnému týmu ještě spropitné. A ne, není to pár dolarů, to mi věřte. Každá slušná cestovní kancelář vás na tuto skutečnost upozorní. Samozřejmě že to není úplně závazná a nutná povinnost, ale kdo v Africe byl, tak mi dá za pravdu, že se to tak prostě dělá. Asi je to svým způsobem i motivace pro jednotlivé členy podpůrného týmu, aby zůstali s klienty až do konce výpravy a neutekli v polovině výstupu za nějakou jinou nabídkou nebo prostě domů, protože se jim už pracovat nechce.

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 7.

26. února 2017 v 6:20 | Ráďa |  Cestování
BARAFU CAMP (4680 m n. m.) - KILIMANJARO (5895 m n. m.) - MWEKA HUT (3100 m n. m.)
↑1215 výškových metrů a ↓ 2795 výškových metrů

A je to tady! Už se tomu nevyhneme. Před námi je nejnáročnější etapa celého osmidenního výletu. Průvodci volí čas odchodu už ve 23 hod. Většina vychází až o půlnoci, ale naši průvodci pravděpodobně za těch šest dnů poznali naše (ne)schopnosti, proto vyrážíme dříve než ostatní.

Je jasná noc, hvězdy jsou jako všude v Africe neuvěřitelně nízko a my vůbec netušíme, co nás čeká. Před odchodem jsme si (my, krávy transjordánské) řekly, že když to prostě nepůjde, tak se vrátíme a basta. Nic se přeci neděje. Vytáhneme pár loňských fotek ze safari a budeme tvrdit, že jsme byli na pohodové africké dovolené. Sloni, zebry a spol. jsou naštěstí každý rok stejní. Před naším odjezdem o plánech vylézt na Kilimanjaro věděli jen 3 lidé.

Barafu Camp - výchozí bod této etapy

Začínáme prudce stoupat. Terén je opět jednoduchý, pod nohama nám křupe sníh, který leží na lávovém prachu (připomíná škváru). V podstatě stoupáme po boční hraně sopky a našim prvním cílem je Stella Point, který leží ve výšce 5685 m n. m. Je to místo, kde se dostaneme z boční hrany sopky na její horní část. Ze Stella Pointu se pak na samotný vrchol Kilimanjara stoupá pozvolně.

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 6.

20. února 2017 v 20:50 | Ráďa |  Cestování
KARANGA CAMP (4040 m n. m.) - BARAFU CAMP (4680 m n. m.)
↑640 výškových metrů

Je Nový rok. Od samého rána si všichni přejeme "Happy new year!". Déšť v noci ustal a před námi je stoupání do posledního výškového tábora. Etapa až na samotný závěr není náročná. Ovšem taky víme, že si ve výškovém táboře odpočineme a ještě v noci vyrazíme naopak na etapu nejnáročnější, tedy na samotný vrchol.

Karanga Camp, Nový rok 2017

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 5.

18. února 2017 v 12:47 | Ráďa |  Cestování
BARRANCO CAMP (3950 m n. m.) - KARANGA CAMP (4040 m n. m.)
↑485 výškových metrů a ↓ 330 výškových metrů

Na tuto etapu nevzpomínám z loňska vůbec ráda. Právě vloni nás v Barranco Camp zastihla výšková nemoc a na tuto etapu jsme šli sice po dlouhém spánku, ale s neskutečnou bolestí hlavy. Navíc vloni tato etapa byla prodloužena až do posledního výškového tábora. Právě všechny tyto skutečnosti nás vedly k tomu, že jsme se pod posledním výškovým táborem rozhodli pro návrat.

Barranco Wall, to bílé "S" uprostřed jsou stoupající lidi

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 4.

12. února 2017 v 7:47 | Ráďa |  Cestování
LAVA TOWER (4600 m n. m.) - BARRANCO CAMP (3950 m n. m.)
↓ 650 výškových metrů

Ráno se probouzím již bez bolesti hlavy a protestujícího žaludku, takže to vypadá, že výšková nemoc se někam vytratila. Doufám, že navždy (a že ne se přesvědčím při samotném výstupu na vrchol Kilimanjara).

Tábořiště Lava Tower (4600 m n.m.) - zatím nejvyšší dosažená nadmořská výška (vloni ta nejvyšší)

Dnes nás naštěstí čeká naprosto pohodová, opět aklimatizační, etapa. Vlastně půjdeme pouze z kopce. Což je při výstupu na nejvyšší africkou horu jev celkem nevídaný. Ale popravdě, jsem za tuto etapu zrovna dnes moc ráda.

CAREVNY JDOU NA KILIMANJARO - den 3.

10. února 2017 v 16:41 | Ráďa |  Cestování
SHIRA CAMP (3840 m n. m.) - LAVA TOWER (4600 m n. m.)
↑760 výškových metrů

Dnes vstáváme do poměrně slušného počasí. Na tričko to sice není, ale hlavně z nebe nepadá voda. Dnes se poprvé dostaneme přes 4000 výškovou hranici. Tato etapa je ve své podstatě adaptační, protože dnes budeme nocovat ve výšce 4600 m n. m. a zítra zase budeme klesat. Podstatou tohoto výškového "pohupování" je vystavit tělo výškové zátěži a potom mu zase ulevit sestupem o několik stovek výškových metrů. Tělo takto lépe přijímá následující přibývající výškové metry. Velkým pozitivem dnešního dne je, že dnes nás opustí všichni turisté, kteří jsou na šestidenním výstupu (my jsme na osmidenním). Ti mají dnešní etapu o něco delší. Což je naprostá většina spolucestujících, takže jsme velmi rádi.

Z mého talíře (krabičky) L.

5. února 2017 v 13:41 | Ráďa |  Potraviny
Dnes jeden "ne-kilimanjarovský" článek. Nahromadilo se mi celkem dost fotek, takže jsem zde s dalším dílem této rubriky. Tentokrát to je dokonce díl jubilejní - padesátý Rozpačitý.

A začnu snídaněmi. Zde máme ovesnou kaši s chia semínky a mákem, ozdobenou lískovými ořechy a zbytkem arašídového másla (dělala jsem pořádek v lednici):