(Zase) Pálava a Mikulov

9. dubna 2017 v 15:08 | Ráďa |  Cestování
Budu se opakovat, ale za mě je Pálava jedno z nejkrásnějších míst na světě. A že jsem už těch míst po naší zeměkouli projezdila. Pamatuju si, když jsme po revoluci jezdili s rodiči na lyže do Alp, tak už tehdy mě tato nejjižnější část jižní Moravy fascinovala.

Každopádně při každé cestě zpět autobusem značky Karosa jsem záviděla spolucestujícím, kteří vystupovali v Mikulově. Ano, Mikulov byl tehdy první zastávkou na české straně, kde byl telefonní automat (schválně, kdo pamatuje?), odkud se dalo konečně po týdnu zavolat rodinným příslušníkům, že žijete a přibližně v kolik hodin vás mohou vyzvednout. Ano, píšu o 90. letech minulého století. Nezáviděla jsem tehdy mikulovským to, že jsou doma a před námi je ještě tříhodinová cesta. Už tehdy jsem měla pro tuto krásnou oblast slabost.

A když jsem před dvěma lety před okatou operací zvažovala, kam se vydat na poslední výlet (ano, v hlavě se mi honily i ty nejhorší varianty, jak by operace mohla dopadnout), tak jsem zvolila právě Mikulov a pálavské kopce.

A shodou náhod tato oblast už léta lákala mé rodiče a před dvěma lety si právě v Mikulově koupili úžasnou chaloupku. Jelikož z Brna do Mikulova to je autem cca 45 minut, trávím zde podstatnou část svého volného času.

Ráda bych se s vámi podělila o pár fotek z této nádherné oblasti.

Už když projíždíte přes novomlýnské nádrže, tak si nemůžete nevšimnout malého kostelíku, který tak trošku smutně vykukuje z malého ostrůvku nad vodní hladinou. Jedná se o kostel sv. Linharta, který byl postaven v polovině 13. století. Kostel patřil k obci Mušov, ale vzhledem ke stavbě novomlýnských nádrží na konci 70. let minulého století bylo okolí kostela zatopeno a kostel jako jediná stavba v blízkém okolí zůstal na suché zemi. Obec Mušov byla vymazána ze seznamu obcí tehdejšího Československa a více než 100 rodinných domů bylo srovnáno se zemí a více než 500 obyvatel této vesnice se muselo přestěhovat jinam.

O kostel se již 4. rokem starají klienti kyjovské komunity "Krok pro drogově závislé". Kostel je přístupný pouze 4 měsíce v roce (loďkou nebo po zamrzlé hladině), leží totiž v centru přírodní rezervace, kde hnízdí ptactvo. Zrovna letos se dalo ke kostelíku dostat po zamrzlé vodní hladině a já jsem to prošvihla.

A těsně před Mikulovem na vás začnou vykukovat pálavské kopečky s rozsáhlými vinicemi.

A trnky u cesty se předvádějí v celé své kráse ... to bude ale slivovice S vyplazeným jazykem.

Další z krásných pálavských vinohradů a věřte, že obstarávat vinohrad je těžká dřina:

A jedna jarní fotka přímo z Mikulova.

Na Svatý kopeček jdu téměž pokaždé, když jsem v Mikulově. Toto místo mě neskutečně přitahuje. Na fotce je zvonice a v popředí v trávě kvetoucí kosatce.

Svatý kopeček je i botanickou raritou. Svahy orientované jižně a jihovýchodně se pyšní vegetací typickou pro skalní stepi. Právě v těchto dnech zde kvete kostec nízký a kosatec skalní písečný. A věřte, že to je nádherná podívaná.

Další z dominant Mikulova je Kozí hrádek. V 15. století byla na vrcholu Kozího vrchu vybudovaná dvoupatrová dělostřelecká věž, které sloužila k obraně mikulovského hradu (dnes zámku). Stavba je veřejnosti přístupná a je z ní nádherný výhled.

Tímto dnešní povídání o Mikulově a Pálavě končí. Ale věřte, že vás tímto tématem budu zde "obtěžovat" opakovaně.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.